Tumman suklaa 10 terveysvaikutusta

1. Suklaa parantaa mielialaasi. Se sisältää tryptofaania, eli aminohappoa, jota aivot käyttävät tuottaakseen serotiinia joka kohentaa mielialaa.

2. Tumman suklaan nauttiminen voi vähentää sydän- ja verisuonisairauksien riskiä. Tutkimuksen mukaan suklaan syönti viidesti viikossa tai useammin voi vähentää riskiä sairastumiseen jopa 57 prosenttia.

3. Tumma suklaa saattaa pitää aivosi terävämpinä, sekä torjua dementiaa. Tutkimuksen mukaan usein suklaata kuluttavat pärjäsivät paremmin aivotoiminnan testeissä.

4. Kroonisen väsymysoireyhtymän oireet helpottivat huomattavasti siitä kärsivillä henkilöillä, kun he saivat 45 g/vrk vähintään 85-prosenttista kaakaota sisältävää suklaata kahdeksan viikon ajan.

5.Hillitsee yskää.Hullin yliopiston tutkimuksen mukaan nimenomaan kaakaota sisältävät yskänlääkkeet hillitsivät yskää ja auttoivat potilaita nukkumaan. Kaakao sisältää ärsytystä lieventäviä aineita, joten myös suklaapalan imeskely voi hillitä yskää.

6. Synnytät onnellisempia lapsia. Suomalaistutkimus on osoittanut, että äidit, jotka söivät enemmän suklaata raskautensa aikana, saivat iloisempia ja vähemmän kranttuja lapsia.

7. Tumman suklaan kaakao sisältää kasvipohjaisia antioksidantteja, jotka alentavat verenpainetta ja kolesterolia, sekä ylläpitävät verisuonten terveyttä.

8. Luontainen stressinpoistaja. Tumma suklaa alentaa stressihormonien määrää, joka voi selittää hieman arkipäivien suklaahimoa.

9. Tumman suklaan on todettu laskevan veren insuliinitasoa sekä parantavan insuliinin toimintaa kehossa.

10. Reilusti hivenaineita.Tummassa suklaassa on runsaasti rautaa, kuparia, magnesiumia, sinkkiä ja fosforia.